Chilla & Polly

Det var en tjej som undrade vad jag har för djur. Och ah eftersom de är två ganska ovanliga fluffisar jag har så tänkte jag skriva lite fakta om dem då.
Chilla och Polly är två så kallade Chinchillor. De är ekorr/marsvins/rått liknande djur som bor i Bergen i Anderna. Deras bas föda är typ torkat gräs tror jag...? Men ah jag ger dem ju hö och speciella chinchillapellets. Och ett russin, lite knäckebröd och äpple som godis om dagen. Chinchillor är inga djur man direkt kelar med, visst kan jag sitta med dem i knär å mysa lite men det är inget som de verkligen gillar som typ kaniner och sånt kan göra. En chinchilla är ett djur som klättrar mycket i träd ( i vilt tillstånd kan de hoppa upp til 180 cm rakt upp i luften utan sats, asså stillastående) Min kan hoppa typ en meter elelr lite mer rakt upp! De har extremt tjock päls, så de är allergivänliga eftersom deras "mjäll" (det man oftast inte tål) inte kommer ut ur pälsen för de har ca 70 hårstrån per hårsäck. Vi människor har ju bara ett! De badar inte i vatten utan de får bada i så kallad chinchilla dust, och det är väääldigt fin sand! Ah det är väl det jag kan bara rakt upp och ner i från skallen!
Chilla och Polly heter egentligen Molly och Lisa men eftersom jag inte visste vem som var bem när jag köpte dem för ca ett år sen bytte jag namn på dem. När jag fick dem gick det knappt att titta på dem utan att de blev rädda men nuär dom hur tama som helst! De enda de kan göra är att säga ifrån när man typ kliar dom å dmo inte vill, asså de markerar med tänderna men det gör inte ont! Asså bits inte utan de liksom bara klämmer lite på fingret! De älskar att vara ute och springa åp morgonen så de blir av med lite överflödig energi! Chilla är den mer framåt och nyfikna av dem och hon är också mest springig, hon vill nästan aldrig sitta still! Polly är mer lugn och stillsam men den utav dem som är mest matvrak!
haha det var lite kort om mina djur. Och just det jag glömde skriva att jag (förlåt jag menade malin) hittade dem på en annons på ica där jag bor. Asså var det en ren slump att jag skaffade dem!
här är lite bilder!

Kommentarer
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Aha, gud vad coola djur. :) deras päls ser väldigt gosig ut:)

2011-01-29 @ 23:19:08
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Hehe:) Har du några mer djur??

2011-01-29 @ 23:45:12
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: MEREI

- awh vad söt!

2011-01-29 @ 23:49:27
URL: http://dajeroma.blogg.se/
Postat av: annsoh

Nu kör jag igång DAGENS BLOGG gå in och anmäl dig! D:

2011-01-29 @ 23:59:26
URL: http://annsoh.blogg.se/
Postat av: claes göran

Vad har du i din väskAS inner ficka?

2011-01-31 @ 17:03:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0